2010: Ilyenek voltak a melegek itthon

LITERA

2010-ben olyan sok meleg tematikájú könyv jelent meg a magyar piacon, hogy csak kapkodtuk a fejünket, amikor elkezdtük összegyűjteni őket. Be kell látni, a magyar könyvkiadás mintha ebben a tekintetben is fejlődőképesnek bizonyulna. Van itt regény, szórakoztatóirodalom, verseskötet, sőt találtunk izgalmas boy’s love mangát is, ezeket ajánljuk most az érdeklődők figyelmébe. Az összeállítást Kassai Zsigmonddal és Kovács Tímeával készítettük, én Stephen Fry és Lakatos Levente könyvéről írtam a minikritikát.

Stephen Fry: Hazudozó, Kult Könyvek, ford. Pék Zoltán, 3490 Ft

A brit komikus és színész első regénye olyan, mint egy jó sketch comedy műsor: bár látszólag könnyed és sziporkázó, színtiszta szórakozás, de ahogy jönnek a poénok egymás után, az ember úgy érzi, rászedték, mert kényelmetlen önvizsgálatra készteti őt a humora mögé bújt, ravasz mókamester. A regény főhőse egy bentlakásos iskolában élő XX. századi Tonio Kröger, egy finomlelkű dandy, aki a pirítóst phivítósnak ejti és úgy érzi,önmagán kívül senki másban nincs annyi báj és képzelőerő, hogy tisztában lenne a létezés pompájával és agóniájával. Különcsége és pózai kezdetben még megmosolyogtatóak, talán még az is, ahogy plátói szerelmével, egy szőke kiskölyökkel bénázik, de a dolgok egyre durvulnak. Mivel számára minden ember csak statiszta és kellék élete teátrális megafilmjében, akikről nem is igazán hiszi el, hogy léteznek, nem csak a karrierjében csal és a házasságában színlel, de hogy izgalmasabbá tegye az életét, még egy gyilkos titkos társaságba is beszáll. Az egyik legfelkavaróbb megfogalmazása annak, ahogy a több évnyi magányos titkolózás és hazudozás a “klozetben”, melegként a fullasztó heteró-szerepben hogyan idegeníti el és vonja visszavonhatatlanul a valószerűtlenség burája alá az embert.

Martin Amis: Siker, Európa, ford. Falvay Mihály, 3200 Ft

Az 1978-as regény, amely a brit szerző korai pályaszakaszához sorolható, két párhozamos monológon keresztül enged bepillantást két férfi ellentmondásos kapcsolatába. Gregory és Terry mostohatestvérek, és első ránézésre meglehetősen különböznek. Gregory egy jól menő galériában dolgozik, átkozottul egészségesnek és vonzónak érzi magát, falja a nőket és élvezettel falja a férfiakat is. Egyáltalán: mindent megkap, amire csak szüksége van, önfeledt hedonizmusban él. Terry ezzel szemben valami nehezen körülhatárolható munkát végez egy lepukkant irodában, teljesen átlagosnak érzi magát, nem törődik a külsejével, a nők pedig évek óta nem akarnak lefeküdni vele. Nincs mit szépíteni: Terry szenved. A lapok, úgy tűnik, le vannak osztva, ám a párhuzamos elbeszélők időről időre ravaszul leplezik egymás kicsinyes hazudozásait ki más, mint az olvasó előtt. Aztán egyszer csak fordul a kocka. Hogy merre fordul, azt nem árulom el, helyette viszont elmondom, milyen szórakoztató az a rész a kötetben, amikor Gregory a nőkkel kapcsolatos természetes idegenkedéséről értekezik, és arról, mennyire viszolyog az ágyneműben szétkent női nyomoktól, úgymint „kozmetikumfoltok a párnahuzaton, nemi szőrzet rendjei lepedőn, és valamivel lejjebb az a bizonyos pokoli folt…” Hát nagyon szórakoztató. Tényleg.

Kiss Tibor Noé: Inkognitó, Alexandra, 2500 Ft.

Ez a kisregény a transzneműség problematikáját igyekszik emberi közelségbe hozni. Kiss Tibor Noé nem kevesebbre vállalkozott, mint hogy irodalmi eszközökkel beszéljen a világnak (olvasóinak) saját transzneműségéről. A könyv azonban ennek ellenére sem nevezhető coming out-regénynek, igaz, nem is ez a célja. Mert hát túl a szerző és az elbeszélő nyilvánvalónak tetsző azonosságán, mégiscsak az irodalmi értelemben vett világalkotás lesz itt a cél. Illetve az, hogy sikerül-e adekvát nyelvet találni egy mindeddig kibeszéletlen problémához. Ez a regény is párhozamos monológokból építkezik, két idősíkon halad a történet, az egyik a kamaszkor múltidejét, a Kádár-kor vidéki díszleteit, a másik a felnőttkor jelenidejét, azaz a kétezres évek nagyvárosi miliőjét mutatja fel, benne a transzneműsége okán a nagyátlagtól eltérő embert. Meg az öngyűlölet természetességét és a szenvedés megoszthatatlanságát. A látszat ellenére az Inkognito nem botránykönyv, inkább afféle vallomásos regény, bátran vegyük hát a kezünkbe, ha rá akarjuk nyitni a szemünket egy általunk ismeretlen vagy csak félig ismerős világra.

Rosmer János: Hátsó ülés, Kalligram, 2010, 1900 Ft.

Újabb kitűnő meleg verseskötet látott napvilágot idén a Kalligram jóvoltából, ami lássuk be, idehaza egyelőre még mindig merész vállalkozásnak tűnik. Egy ilyen könyv kétszeresen is kisebbségi helyzetből indul a piacon, egyrészt azért, mert önmagában már a téma is keveseket hoz lázba, másrészt viszont verseskötetről lévén szó, egyébként is meglehetősen kisszámú olvasóval számolhat. A Hátsó ülés azonban elsősorban nem azért érdekes, amiről beszél, hanem azért, ahogyan teszi. Férfiszerelem, pornográfia, testi és lelki szerelem összhangzattana olvasható ki a finom nyelvi munkával megkonstruált versekből. Rosmer szövegei túl azon, hogy képesek feltárni egy különös szubkultúra létállapotának részleteit, rávilágítanak arra a nem mindenki számára kézenfekvő tapasztalatra, hogy teljesen mindegy, férfit szeretünk-e vagy nőt. A testi szerelem, a vágy, a gyűlölet az undor, függetlenül a szexuális irányultságunktól, mindig azonos módon talál meg minket, és ilyen értelemben nem a különbségek, hanem az azonosságok rajzolódnak ki ezekben a versekben.

Lakatos Levente: Barbibébi, Ulpius-ház, 3499 Ft

“Arcpirítóan szókimondó, merész és megindító” – ajánlja kiadója a fiatal újságíró első regényét, ami bár az elmúlt év egyik legkellemesebb szórakoztató fikciója, a fenti három jelzőből egyik sem igazán illik rá. Az egy-két szimpla (egyébként cseppet sem pornográf) szexjelenettől, az újra és újra előkerülő vodkásüvegtől vagy az odavetett bazdmegektől nem nagyon pirul már egy tizenéves sem. Megindítónak pedig azért nehéz nevezni a sztorit, mert ha valami hiányzik ebből a nyelvi zsonglőrködéssel, szexuálisan túlfűtött és morbid (=nagyon tinis) humorral megpakolt regényből, akkor az a lélek. Bár a történet ezt talán meg is követeli, mivel szereplői üresek, mint a martinis pohár vasárnap hajlanban: főhősei, a szilikonmellű, kamaszkorú celebcsaj és legjobb meleg barátja a dizájnertáskák, a szarkeverő pletykások és a drogos-dugós bulik bűvöletében élnek. Az amerikai tini-vígjátékok karakterábrázolásainak alaposságával megrajzolt két figura aztán egyszer csak veszettül fejlődni kezd, amikor egy gyilkos üldözni kezdi a lányt. Van itt minden, mintha egy átlagos délutánon, suli után kapcsolgatnánk a tévét: bekattanós jelenetek, nagy hisztik és könnyes lelkizések, helyszínelős nyomozás, sok-sok hollywoodi sztárhasonmás és márkás ruci, de mintha valahogy nem állna össze mindez kerek egésszé. Egy pozitívum: az Armani-mániás, elkényeztetett meleg srác a sztori során nem csak a társfüggőségéből gyógyul ki sikeresen és válik önálló felnőtté, de ő tesz a legtöbbet azért is, hogy a címszereplő Barbibébi ép ésszel és bőrrel megússza a pletykamagazinok és az elmebeteg gyilkos támadásait. A jó szándék és az íráskészség tehát megvan, reméljük, hogy a folytatás feszesebb, karakteresebb és élettel telibb lesz.

Michal Witkowski: Kéjpart, Magvető, ford. Keresztes Gáspár, 2990 Ft

Különös, ma már több szempontból érthetetlen, letűnt világot ábrázol Witkowski regénye, a Kéjpart. A szerző a hetvenes években született lengyel írónemzedék fontos figurája, 2001-ben debütált egy novelláskötettel, ez pedig az első regénye. A riportos formában megírt kötet a lengyel kommunizmus idején játszódik, a társadalom perifériáján tengődő, női szerepeket majmoló, illegalitásba kényszerült homoszexuális férfiak életéről ad látleletet. A kötet szereplői nem a középosztálybeli, rendezett életet élő melegek, hanem a nyomorgó, zavaros identitású, közparkokban kéjelgő „nyanyusok”, akik éjszakánként elkeseredett igyekezettel hajszolják a kielégülést. Vágyaik netovábbja a primitív, férfias, heteroszexuális munkásember, aki az éjszaka mélyén sok olyasmire rávehető, amit nappal önmagának sem vallana be. Ezt a könyv a témája alapján sokakban visszatetszést kelthet, hogy ne mondjam, sok esetben gyomorforgató, inkább érdemes tehát kordokumentumként olvasni, mintsem szórakoztatóirodalomként.

Duo Brand: A tiltott szerelem szigete, Fumax, ford. Kálovics Dalma, 2490 Ft

Immáron hozzánk is begyűrűztek a Japánban oly’ népszerű, elsősorban tinilányoknak és fiatal nőknek szóló yaoi-k, angol kifejezéssel Boy’s Love mangák. Ezek a jellemzően női szerzők által nőknek írt mangák a nyugati romantikus történetekhez hasonló mélységben és hasonló karakterábrázolással mutatják be két, általában egyaránt totálisan androgün kinézetű fiatal fiú egymásra találását. Némely yaoi erős szexuális töltettel bír, nem ritkák a kemény szexjelenetek sem.

Egy fokkal komolyabb, de szintén elsősorban a tiniközönséget célozza a Duo Brand néven elhíresült szerzőpáros, Akatsuki Haruka és Watanabe Nobuyoshi A tiltott szerelem szigete című mangája. Két fiatal, bánatos képű, androgün kinézetű szépfiú habarodik bele egymásba, és lesznek egymáséi százegynéhány oldal könnyes vágyódása után. A történet váza ígéretes, a középkori Edóban gyilkosságok után nyomozó fiú és a rejtélyes idegen folyamatos egymásba botlásából és az időutazós elemekkel tarkított, kicsit fantasy-ba hajló világból valamivel többet is ki lehetett volna hozni, de itt egyértelműen nem a történet a lényeg, hanem a romantika, a könnyek és az az egy szem szolid ölelkezés. A manga nyugodtan a kezébe adható a műfaj iránt érdeklődő tiniknek, ez azért a szolidabbak közé tartozik, néhány csókon és gyűrött lepedőn kívül nem mutatnak mást. Bónuszként a kötet végén található egy rövid kis történet a szerzőpáros – japánokra oly jellemző – már-már beteges kardfétiséről, na, ez viszont nagyon vicces, főleg mert a kardnak a yaoi-k estében egyéb jelentése is van.

  • Facebook
  • Twitter
  • Delicious
  • Digg
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
Címkék: ,

Hozzászólások lezárva.